Geçen ay boş kalan odaları doldurmak için iki haftayla sonlu indirim kampanyalarına giden oteller, beklediği doluluğu yakalayamayınca bu ay da indirim başlattı. Dönemin en ağır olması beklenen temmuz ayı ortasında ‘yaz fırsatları’ ismi altında başlayan indirimler yüzde 50’yi bulmuştu. Edindiğimiz bilgilere nazaran, düşük satışlara deva arayan turizmcinin bu ay yaptığı indirimlerin oranı yüzde 30 civarında seyrediyor.
21 MİLYONU AŞKIN YABANCI KURTARMADI
Hürriyet’e konuşan Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Lideri Firuz Bağlıkaya, “Temmuz ve ağustos aylarında dalımızın hayata geçirdiği kampanyalarla doluluklarda nispeten toparlanmalar yaşandı. Bilhassa son dakikacı olarak isimlendirdiğimiz tatilciler, kampanyalarla birlikte ağustos ayına yoğunlaştılar. Buna karşın tesis dolulukları açısından hâlâ istediğimiz noktada değiliz” dedi.
Yılın birinci yarısında Türkiye’ye 21.6 milyon yabancı ziyaretçinin geldiği bilgisini veren Bağlıkaya, ziyaretçi sayısında yaşanan bu yükselişin birebir oranda bölüme yansımadığına dikkat çekti. Bağlıkaya, TÜİK tarafından açıklanan 2024 Ocak-Haziran devri turizm geliri datalarının de yurtdışından gelen konukların geceleme sayısı ve kişi başı ortalama harcamalarında yaşanan düşüşü ortaya koyduğunun altını çizdi.
Yabancı turistteki bu sakinliğin yanı sıra iç pazarda da işlerin güzel gitmediğini; yerli turist tarafında da düşüş yaşadıklarına işaret eden Bağlıkaya, iç pazarda yaşanan düşüşü otelcilerin yaptıkları kampanyalarla aşmaya başladıklarını; lakin bu kampanyaların da istenen toparlanmayı sağlamadığını aktardı.
YERLİ TURİST DE AZALDI
“İç pazarda da bir sakinlik kelam konusuydu. Temmuz ve ağustosta hayata geçirilen kampanyalarla doluluklarda nispeten toparlanmalar yaşandı” diyen Bağlıkaya, “Özellikle son dakikacı olarak isimlendirdiğimiz tatilciler, kampanyalarla birlikte ağustosa yoğunlaştılar. Buna karşın tesis dolulukları açısından hâlâ istediğimiz noktada değiliz. Bu nedenle kesim temsilcilerimizin ve esnafın genel manada evvelki yıllara göre daha problemli bir dönem geçirdiğini tabir edebiliriz” tabirlerine yer verdi.
ÇEŞME’YE GİDEMEYEN YAYLAYA ÇIKTI
TÜRSAB Başkanı Firuz Bağlıkaya, bu yaz tatile çıkabilenlerin talepleri hakkında da bilgi verdi.
“İç pazarda her ne kadar hafif bir toparlanma olsa da klâsik olarak öne çıkan Ayvalık, Çeşme, Kuşadası, Bodrum, Marmaris üzere destinasyonlarımızda yaşanan hareketlilik geçtiğimiz yılın gerisinde” diyen Bağlıkaya, şöyle devam etti: “Bu yaz yayla, tabiat, macera ve kültür çeşitleri vatandaşlarımızın tatil tercihleri ortasında yer aldı. Karadeniz öne çıktı. Kapadokya, Afyonkarahisar ve Pamukkale de ilgi gören destinasyonlarımız ortasında bulunuyor.”
KİŞİ BAŞI KONAKLAMA ÜCRETLERİ
Neredekal’ın hesaplamalarına nazaran ağustos ve eylülde kişi başı gecelik konaklama fiyatları şöyle:
AĞUSTOSTA
Her Şey Dahil Otellerde
Antalya’da 4 bin TL – 83 bin TL,
Muğla’da 5 bin TL – 70 bin TL,
İzmir’de ise 4 bin TL – 23 bin TL aralığında.
Apart Otellerde
Antalya’da 2 bin TL – 28 bin TL,
Muğla’da 2 bin TL – 16 bin TL,
İzmir’de ise 2 bin TL – 10 bin TL aralığında.
EYLÜLDE
Her Şey Dahil Otellerde
Antalya’da 4 bin TL – 74 bin TL,
Muğla’da 3 bin TL – 46 bin TL,
İzmir’de ise 7 bin TL – 19 bin TL aralığında.
Apart Otellerde
Antalya’da 2 bin 500 TL – 54 bin TL,
Muğla’da 2 bin TL – 14 bin TL,
İzmir’de ise 2 bin TL – 7 bin TL aralığında.
BÜTÇEYE UYGUN APART OTEL ÖNE ÇIKTI
Neredekal.com CEO Gökhan Sivrikaya da yaz dönemiyle ilgili son bilgileri aktardı:
Yaz boyunca en çok tercih edilen tema her şey dahil oteller oldu. Bütçesine uygun tatili yapmak isteyen tatil severler Apart Otel ve Bungalov konseptlerini ikinci tercih olarak seçti. Ayrıyeten yaz devri sonuna gerçek denize yakın otel aramalarında da artış gerçekleşti.
Haziranda en çok tercih edilen bölgeler Antalya, Bodrum, Marmaris, Fethiye ve Balıkesir oldu. Temmuzda Muğla, Balıkesir, Antalya, İzmir, Mersin; ağustosun yarısına kadar olan süreçte ise Antalya, Bodrum, Marmaris, Fethiye, Mersin seçimleri dikkat çekti.
Yaz devrinde İstanbulluların yüzde 47’si Bodrum’u, yüzde 28’i Antalya’yı, yüzde 17’si Marmaris’i, İzmirlilerin yüzde 37’si Bodrum’u, yüzde 26’sı Antalya’yı yüzde 22’si Marmaris’i, Ankaralıların yüzde 40’ı Antalya’yı yüzde 25’i Bodrum’u, yüzde 17’si Marmaris’i tercih etti.
Erken rezervasyondan itibaren en tanınan destinasyon Antalya olmaya devam etti. İkinci sırada ise Muğla popülerliğini korurken temmuz ayı prestijiyle Muğla ve Ayvalık ile öne çıkan Balıkesir Antalya’nın tahtını elinden aldı. Muğla’da Fethiye ön plana çıkarken, Balıkesir’de ise Ayvalık daha uygun fiyat alternatifleri sundu.